UCHWAŁA NR XXXII/276/06 RADY GMINY WYSZKI z dnia 30 czerwca 2006 r w sprawie Statutu Urzędu Gminy Wyszki 2006-07-17 1436 Art. czytany: 3109 razy UCHWAŁA NR XXXII/276/06 Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1475 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 20 ust. 2, w związku z art. 238 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319), Rada Gminy Wyszki uchwala STATUT URZĘDU GMINY WYSZKI § 1. Podstawę prawną działania Urzędu Gminy Wyszki stanowią w szczególności : 1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), 2) ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.), 3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). § 2. Ilekroć w Statucie mowa o: 1) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Wyszki, 2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Wyszki, 3) Zastępcy – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Wyszki, 4) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Wyszki, 5) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Wyszki, 6) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Wyszki, 7) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Wyszki. § 3. 1. Urząd jest jednostką organizacyjną, która zapewnia wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Wójta funkcji organu wykonawczego Gminy. 2. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Wyszki. 3. Urząd używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i z pełnym adresem siedziby. ROZDZIAŁ II § 4. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonania spoczywających na Gminie: 1) zadań własnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz innych ustaw o ile nie zostały powierzone do wykonania innym jednostkom organizacyjnym Gminy; 2) zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych; 3) zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej; 4) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego; 5) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem lub województwem, które nie zostały powierzone gminnym jednostkom, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów. § 5. Do zadań Urzędu należy kompleksowa obsługa organów Gminy umożliwiająca im wykonywanie zadań w ramach kompetencji, a w szczególności: 1) przygotowanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania zarządzeń, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy; 2) przygotowywanie projektów budżetu i sprawozdań z jego wykonania; 3) wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres działania Gminy; 4) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków; 5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy; 6) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń, narad i spotkań innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy; 7) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu; 8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności: a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji, b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt, c) przechowywanie akt, d) przekazywanie akt do archiwum, 9) wykonywanie obowiązków i uprawnień przysługujących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy. ROZDZIAŁ III § 6. 1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt. 2. Wójt kieruje Urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki jego działania, zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania. § 7. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. § 8. Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę. § 9. Wójt kieruje do Rady wniosek o powołanie lub odwołanie Sekretarza i Skarbnika. § 10. Organizację i szczegółowy zakres działania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Wójta w drodze zarządzenia. § 11. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określa regulamin pracy nadany przez Wójta w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. ROZDZIAŁ IV § 12. 1. Urząd jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych. 2. Podstawową działalnością Urzędu jest roczny plan finansowy zgodny z układem wykonawczym budżetu gminy. 3. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami. 4. Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy. § 13. Nadzór nad gospodarką finansową Urzędu sprawuje Skarbnik. § 14. Urząd posiada odrębny rachunek bankowy. § 15. Zmiana Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania. § 16. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wyszki. § 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. |