UCHWAŁA NR XXXII/276/06 RADY GMINY WYSZKI z dnia 30 czerwca 2006 r w sprawie Statutu Urzędu Gminy Wyszki

2006-07-17 1436
Art. czytany: 3109 razy

UCHWAŁA NR XXXII/276/06
RADY GMINY WYSZKI
z dnia 30 czerwca 2006 r.
w sprawie Statutu Urzędu Gminy Wyszki


Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1475 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 20 ust. 2, w związku z art. 238 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319), Rada Gminy Wyszki uchwala

STATUT URZĘDU GMINY WYSZKI
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne


§ 1. Podstawę prawną działania Urzędu Gminy Wyszki stanowią w szczególności :
1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.),
2) ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.),
3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104
z późn. zm.).
§ 2. Ilekroć w Statucie mowa o:
1) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Wyszki,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Wyszki,
3) Zastępcy – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Wyszki,
4) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Wyszki,
5) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Wyszki,
6) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Wyszki,
7) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Wyszki.
§ 3. 1. Urząd jest jednostką organizacyjną, która zapewnia wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Wójta funkcji organu wykonawczego Gminy.
2. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Wyszki.
3. Urząd używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i z pełnym adresem siedziby.

ROZDZIAŁ II
Zakres działania


§ 4. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz innych ustaw o ile nie zostały powierzone do wykonania innym jednostkom organizacyjnym Gminy;
2) zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych;
3) zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej;
4) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego;
5) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem lub województwem, które nie zostały powierzone gminnym jednostkom, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów.
§ 5. Do zadań Urzędu należy kompleksowa obsługa organów Gminy umożliwiająca im wykonywanie zadań w ramach kompetencji, a w szczególności:
1) przygotowanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania zarządzeń, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy;
2) przygotowywanie projektów budżetu i sprawozdań z jego wykonania;
3) wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres działania Gminy;
4) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków;
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał
i zarządzeń organów Gminy;
6) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń, narad i spotkań innych organów funkcjonujących
w strukturze Gminy;
7) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu
w siedzibie Urzędu;
8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwum,
9) wykonywanie obowiązków i uprawnień przysługujących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.

ROZDZIAŁ III
Organizacja i zarządzanie jednostką


§ 6. 1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
2. Wójt kieruje Urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki jego działania, zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania.
§ 7. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 8. Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.
§ 9. Wójt kieruje do Rady wniosek o powołanie lub odwołanie Sekretarza i Skarbnika.
§ 10. Organizację i szczegółowy zakres działania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
§ 11. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określa regulamin pracy nadany przez Wójta w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.

ROZDZIAŁ IV
Gospodarka finansowa


§ 12. 1. Urząd jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.
2. Podstawową działalnością Urzędu jest roczny plan finansowy zgodny z układem wykonawczym budżetu gminy.
3. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
4. Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy.
§ 13. Nadzór nad gospodarką finansową Urzędu sprawuje Skarbnik.
§ 14. Urząd posiada odrębny rachunek bankowy.
§ 15. Zmiana Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
§ 16. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wyszki.
§ 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.